SmartFox – servicii integrate pentru protectia muncii

1. SECURITATEA MUNCII

Cat de importanta este siguranta la locul de munca?

Siguranta la locul de munca este cruciala, indiferent de afacere, importanta companiei sau industria sa. Fara masuri adecvate de siguranta la locul de munca, o companie isi poate expune angajatii, clientii, veniturile dar si reputatia sa, in pericol. In plus, esecul de a-i invata pe angajati cum sa mentina un mediu de munca sigur, poate duce la accidente in cadrul companiei, iar in cel mai grav caz, victime. Exista o multime de motive pentru a prioritiza siguranta la locul de munca, iar printre acestea mentionam:

• Crearea unui mediu de munca sigur si productiv. Fiecare afacere doreste sa ofere angajatilor sai un loc ideal si sigur pentru a-si efectua activitatile zilnice de lucru. In acelasi timp, fiecare afacere doreste sa-si ajute angajatii sa-si maximizeze potentialul. Prin prioritizarea sigurantei la locul de munca, o companie poate oferi lucratorilor sai un mediu sigur in care sa-si poata optimiza productivitatea de zi cu zi.
• Reducerea concediilor medicale in randul angajatilor. Anual in Romania se estimeaza ca firmele sufera pierderi financiare semnificative, datorita pierderii angajatilor. Angajatii care lipsesc de la munca din cauza accidentelor in general sau chiar si celor efectuare in cadrul locului de munca, nu pot contribui la succesul companiei. Cu toate acestea, o companie care prioritizeaza siguranta la locul de munca poate reduce numarul de accidente.
• Reducerea creantelor de asigurare ale angajatilor. Accidentele la locul de munca si vatamarile cresc cererile de asigurare ale angajatilor si, in cele din urma, pot avea un impact negativ in dezvoltarea financiara a unei companii. Comparativ, un angajament al intreprinderii pentru siguranta la locul de munca limiteaza riscul de accidente, impreuna cu cererile de asigurare uriase ale angajatilor.
• Protejarea angajatilor, cel mai important motiv. Ce reprezinta o companie fara angajatii? Prioritizarea sigurantei la locul de munca arata angajatorilor ca o companie este serioasa, avand grija de sanatatea si bunastarea lor. Acest lucru permite unei companii sa-si protejeze angajatii, de multe pericole la locul de munca si se asigura ca angajatii obtin sprijinul de care au nevoie pentru a se proteja de orice risc.
In mod clar, exista multe lucruri pe care le poate realiza o companie pentru a acorda proritate sigurantei la locul de munca. In general, o compania nu se poate dezvolta corespunzator si eficient, daca nu incearca sa respecte aceste norme.

Top 5 sfaturi pentru a va ajuta compania sa creeze un mediu de lucru sigur si productiv

1) Identificati pericolele la locul de munca. O lista de verificare a analizei sigurantei la locul de munca poate fi foarte importanta pentru o companie, deoarece aceasta lista are ca scop identificarea si evaluarea riscurilor. Aceasta lista de control ar trebui sa se axeze pe urmatoarele domenii: echipament, mediu si comportamentul angajatilor. Dupa identificarea pericolelor la locul de munca, trebuie sa acordati angajatilor cursuri educative cu privire la aceste pericole.
2) Creati un program de formare in domeniul sigurantei la locul de munca. Dezvoltarea unui loc de munca sigur necesita, mult efort de echipa. Daca decideti sa implementati un program de formare in domeniul sigurantei la locul de munca, compania dvs. isi poate educa angajatii cu privire la riscuri si ii poate invata cum sa abordeze astfel de probleme. De asemenea, un program de siguranta ar trebui actualizat periodic.
3) Echipamente pentru siguranta. O siguranta eficient acordata la locul de munca necesita instrumentele necesare. Prin urmare, compania dvs. ar trebui sa investeasca in numeroase articole de siguranta la locul de munca, cum ar fi: masti medicale de respiratie, trusa de prim ajutor, extinctoare, manusi, ochelari de protectie, etc.
4) Pastrati libere iesirile de urgenta. Niciodata nu putem stii cand un pericol se apropie, de aceea trebuie sa ne asiguram intotdeauna ca iesirile de urgenta sunt libere, pentru o evacuare rapida. Totodata, este important sa marcati aceste iesiri.
5) Oferiti nagajatilor oportunitatea de a vorbi despre conditiile de munca nesigure. Faptul ca le permiteti angajatilor sa-si exprime parerea in legatura cu siguranta la locul de munca, este extrem de important. Intr-o companie munca se va realiza intotdeauna in echipa, deci este bine sa stiti sa va faceti auzit, dar sa stiti sa ascultati, de asemenea!

2. SITUATII DE URGENTA

Ce constituie o situatie de urgenta la locul de munca?

Urgentele la locul de munca apar sub multe forme. Unele urgente potentiale sunt specific pentru anumite industrii si medii de lucru, in timp ce altele sunt generale, si prezinta un risc pentru toate locurile de munca. Intelegerea unor asemenea situati insa este foarte importanta, deoarece le putem preveni mult mai rapid si putem de asemenea, sa instruim angajatii intr-un mod eficient. O urgenta la locul de munca reprezinta un eveniment care pune in pericol angajatii, clientii sau publicul; sau risca sa va perturbe activitatile la locul de munca si sa produca pagube semnificative.

Tipuri de urgente

• Urgente naturale. Acest tip de urgenta este cel mai greu de prevazut. O urgenta naturala ar putea sa apara ca urmare a unor inundatii, vreme severa, precum ploi, incendii forestiere, etc.
• Urgente legate de munca. Acestea sunt cel mai des intalnite, fiind cauzate de factori legati direct de activitatea desfasurata in cadrul unei companii. Urgentele legate de munca pot fi reprezentate de catre deversarile chimice, explozii, defectiuni ale masinilor sau alte instrumente de lucru, cat si degajarile de gaz extrem de periculoase.
• Urgente civile. Aceste urgente sunt deobicei mai rare, dar asta nu inseamna ca sunt mai putin grave. Factorii civili pot fi: proteste, greve sau acte de violenta la locul de munca, chiar si hartuirea psihica si fizica.

Cum sa gestionati situatiile de urgenta la locul de munca

Cel mai bun mod de a va pregati pentru o situatie de urgenta si de a reduce la minimum daunele este sa aveti un plan bine stabilit. Dar cum ar trebui sa fie un asemenea plan? Primul pas in dezvoltarea unui plan consta intr-o analiza extrem de minutioasa, a posibilelor cazuri de situatii de urgenta ce pot aparea la locul de munca. Utilizarea unei evaluari de risc ajuta la identificarea riscurilor si a modalitatilor de atenuare a acestora. Totodata, trebuie sa tinem cont si de acele riscuri neprevazute. Planul insusi ar trebui adaptat la locul dvs. de munca specific, deoarece fiecare mediu de lucru va avea riscuri diferite. In cadrul planului trebuie sa includeti un personal special pregatit gata sa faca fata oricarei situatii. De asemenea, trebuie sa luati in vedere asigurarea unui echipament de urgenta care sa include: extinctoare, truse medicale, echipamente de izolare a substantelor chimice si puncte de acces la reteaua de apa.

Beneficiile instruirii de interventie in cazul unor situatii de urgenta

Toti angajatii dvs. trebuie instruiti si pregatiti fizic si emotional pentru a raspunde in fata unei situatii de urgenta. Iata 3 dintre beneficii:

1) Reduce sansele de accidente la locul de munca. Practici eficiente de gestionare a sigurantei vor ajuta la imbunatatirea increderii angajatilor si la protejarea lor impotriva accidentelor.
2) Pregatirea pentru implicarea in situatii de urgenta reprezinta o investitie. In momentul in care angajatii dvs. sunt pregatiti special si eficient pentru a face fata oricarei urgente, vor putea sa-si indeplineasca activitatea la locul de munca, in siguranta si mai usor.
3) Reduce lipsa la locul de munca a angajatilor. Reduceti eficient absenta angajatilor la locul de munca, cu ajutorul unei pregatiri adecvate pentru orice situatie de urgenta. Veti economisi totodata, bani si timp in recrutarea si formarea de noi angajati in compania dvs.

3. EVALUARE DE RISC

Ce intelegem prin termenul evaluare de risc?

Evaluarea riscurilor reprezinta o actiune importanta in vederea asigurarii sanatatii si sigurantei angajatilor. Ceea ce multi nu inteleg, este ca de fapt acesta constituie o cerinta legala pentru angajatori. Ce intelegem prin definirea termenului evaluare de risc? Definitia unei evaluari de risc este un proces sistematic de identficare a pericolelor si de analizare a oricaror riscuri associate intr-un loc de munca. Constituie de asemenea implementarea unor masuri de control rezonabile pentru inlaturarea sau reducerea riscurilor. In momentul finalizarii unei evaluari de risc, trebuie sa stabilit in mod clar urmatoarele lucruri: un accident este un eveniment neplanificat care are ca rezultat atat pierderi majore, cat si minore; un pericol este ceva care are potentialul de a provoca daune; iar in ultimul rand, un risc reprezinta probabilitatea si gravitatea aparitiei unei situatii negative, cum ar fi vatamarea, conditii de sanatate grave, daune, etc., care rezulta dintr-un pericol.
Pentru toate aceste lucruri se poate solicita intotdeauna instruire suplimentara, dar acest lucru doar in cazul in care trebuie sa completati sau sa reevaluati procedurile de gestionare a riscurilor.

Tipuri de evaluari de risc

Tipurile de evaluare a riscurilor in cadrul oricarui loc de munca ar trebui sa fie relevante activitatilor operationale desfasurate de catre angajati. In multe industrii exista cerinte legislative specifice care trebuie sa fie aplicate. De exemplu, in mediile in care sunt utilizate substantele daunatoare, un control al acelor substante pentru evaluarea sanatatii ar trebui luat in considerare destul de des. Unele tipuri de evaluari de risc includ:
• Evaluari pentru riscurile de incendiu: procedurile de gestionare a sigurantei la incendiu trebuie stabilit in cadrul tuturor companiilor;
• Evaluarea riscurilor pentru cei care sunt implicati in totalitate in activitati fizice: pentru angajatii care indeplinesc sarcini de a transporta, ridica sau muta, sunt necesare evaluari riguroase a mediului in care isi desfasoara activitatea, cat si a instrumentelor de lucru.
• Evaluarea riscurilor pentru echipamente electronice: aceasta evaluare este necesara pentru angajatii ce isi desfasoara activitatea pe calculator, telefon sau laptop;
• Evaluare de risc pentru depozite: acest tip de evaluare este recomandat angajatorilor ce detin spatii de depozitare a unor materiale fabricate din substante daunatoare.
Principalele scopuri ale evaluarilor de risc sunt:
• Identificarea riscurilor ce pot pune in pericol sanatatea;
• Stabilirea unor masuri de control permanente;
• Educarea angajatorului, cat si a angajatilor pentru a putea intelege cat mai bine ce reprezinta un risc, dar si pentru a-i pregati pentru posibile pericole la locul de munca.

Cum se desfasoara o evaluare de risc?

1) Identificarea pericolelor existente printr-o analizare amanuntita a locului de munca si a instrumentelor de lucru, cu care angajatii intra in contact;
2) Identificarea personelor care pot fi cel mai mult expuse unui risc;
3) Evaluarea gradului de risc si stabilirea masurilor de protectie;
4) Implementarea eventualelor modificari si inregistrarea constatarilor;
5) Examinarea finala a evaluarii de risc si reevaluarea, daca este necesara.

5 beneficii ale efectuarii unei evaluari de risc

1) Veti fi capabil sa recunoasteti si sa controlati pericolele de la locul de munca;
2) Stabiliti o mai buna intelegere a posibilelor riscuri in randul angajatilor;
3) Realizati unele standarde de gestionare a riscurilor, pe baza unor practici sigure;
4) Reduceti accidentele de la locul de munca;
5) Economisiti unele costuri pentru reparatii, asigurari de sanatate, etc.

4. AUDIT SSM (Audit pentru Securitate si Sanatate in Munca)

Cat de mult ajuta un audit SSM compania dvs?

Siguranta este cea mai importanta in cadrul unei companii, iar o modalitate excelenta si eficienta de a o mentine este de a efectua un audit SSM periodic. Acest tip de audit arata cat de bine este executat si cum functioneaza un program de siguranta intr-o companie. Realizarea unui asemenea audit asigura bunastarea, sanatatea si siguranta permanenta a angajatilor dvs. Auditul este o evaluare metodica, independenta si bine documentata a sistemului si proceselor unei afaceri, ce se masoara pe baza unor criterii reglementate. Toate aceste lucruri se realizeaza pentru a se asigura ca sunt respectate standardele de sanantate si siguranta. Toate companiile ar trebui insa sa detina un sistem de gestionare pentru a asigura mentinerea proceselor de siguranta.

Care sunt obiectivele unui audit SSM?

Desi companiile difera in functie de domeniul in care activeaza, in general, un audit va evalua urmatorii factori:
• Punctele tari si slabe ale sistemului actual;
• Daca compania isi indeplineste obligatiile legale in cadrul industriei sale;
• Daca exista un sistem adecvat de verificare a performantei.

10 Motive pentru care trebuie sa efectuati un audit SSM periodic

1) Pentru a determina daca programele si procedurile de siguranta si sanatate din cadrul companiei dvs., functioneaza;
2) Pentru a verifica daca angajatii dvs. indeplinesc toti termenii legali stabiliti in cadrul companiei;
3) Verificarea sistemului de conducere sa fie in conformitate cu politicile si reglementarile companiei;
4) Pentru a stabili daca modul in care luati deciziile in privinta sigurantei si a sanatatii angajatilor este corepunzator;
5) Descoperirea si identificarea potentialelor pericole;
6) Evaluarea eficacitatii controalelor de management existente;
7) Pentru a verifica siguranta locului de munca;
8) Verificarea sigurantei echipamentului cu care angajatii isi desfasoara activitatea;
9) Pentru a preveni eventualele pierderi materiale;
10) Pentru a asigura increderea clientilor.

S-a demonstrat ca un audit SSM reduce semnificativ numarul de accidente, fiind un sistem ce protejeaza extrem de eficient atat angajatii, cat si angajatorii.

Alte avantaje

Identificati problemele: Daca exista probleme greu de identificat, acest lucru poate duce la accidente si alte consecinte negative pentru o afacere, cat si pentru oamenii care intreprind activitatii in cadrul unei companii. Cu cat efectuati mai repede un audit SSM pentru a identifica orice problema, cu atat mai bine pregatita va deveni afacerea dvs. pe orice plan.
Economisiti bani: Un audit SSM ofera o analiza detaliata si eficienta a procedurilor necesare functionarii companiei dvs., si ofera solutii bazate pe fapte care trebuie ulterior implementate. Acest lucru va va salva desigur, de la pierderea oricarei sume de bani, destinata serviciilor medicale sau unor reparatii in cadrul firmei.
Respectarea legii: Exista ca in orice sistem al unui stat, diferite reglementari si legi in vigoare pentru a asigura siguranta pentru multe domenii industriale. Daca nu respectati aceste legi, afacerea dvs. poate suferi pierderi semnificative, si puteti intampina probleme cu autoritatile. Un audit SSM va ajuta sa identificati orice problema si sa preveniti diferite situatii legale.

Un audit SSM va fi intotdeauna important pentru compania dvs. Fiind o metoda de lucru eficienta si utila, asigura siguranta si conditii de sanatate optime pentru toti angajatii dvs.

5. Coordonator SSM

Importanta unui coordonator SSM

Coordonatorii SSM sunt responsabili de planificarea, implementarea si supravegherea sigurantei angajatilor la locul de munca. Principala lor indatorire este sa se asigure ca in cadrul unei companii se respecta regulile de sanatate si siguranta in munca, pentru a reduce orice risc. Un coordonator SSM este extrem de atent la orice detalii ce ar putea impiedica angajatii, dar si angajatorii, sa-si desfasoare activitatile necesare la locul de munca. Totodata, el are rolul de a intocmi un plan de securitate si sanatate, potrivit domeniului companiei dvs.

Rolul unui coordonator SSM

• Monitorizarea sigurantei la locul de munca. Un rol important al coordonatorului SSM, il are prevenirea riscurilor. Acesta realizeaza o analiza detaliata pentru a identifica cu usurinta factorii ce pot influenta negativ starea sanatatii angajatilor, dar si a functionalitatii instrumentelor cu care acestia interactioneaza si isi desfasoara activitatea zilnic. De asemenea, un coordonator SSM protejeaza angajatii, reducand in acelasi timp culpabilitatea angajatorului in cererile de prejudiciu la locul de munca.
• Pregatirea in cazul unei urgente. Toate companiile si organizatiile beneficiaza de planuri bine stabilite de gestionare a dezastrelor si de alte situatii de urgenta. Coordonatorul SSM are rolul de a elabora proceduri corespunzatoare, in cazul unui accident de orice natura. Acesta stabileste un plan de securitate si sanatate ce ajuta compania sa-si restaureze rapid bunurile si sa-si reia activitatea la locul de munca.
• Instruire pentru siguranta. O alta indatorire a coordonatorului SSM este realizarea instruirii angajatilor cu privire la protocoalele de siguranta ale companiei. Angajatii trebuie sa primeasca echipament de protectie, dupa caz, impreuna cu un set de reguli si instructiuni privind utilizarea corespunzatoare a echipamentului. Demonstratiile in timp real si practica, pot spori si mai mult siguranta la locul de munca. Un coordonator SSM poate oferi informatii detaliate daca este cazul, despre manipularea substantelor chimice, lucrul cu sistemele hidraulice, utlizarea unor unelte electrice, etc.
• Activitati de conformitate. Coordonatori SSM trebuie sa respecte in totalitate normele Administratiei de securitate si sanatate, Administratiei pentru protectia mediului si a altor grupari de reglementare. Inspectiile de conformitate interna sunt efectuate de catre un coordonator SSM la locul de munca pentru a se asigura ca angajatorii iau masurile de siguranta necesare. Rapoartele privind eventualele pericole suferite de catre angajati sunt cercetate cu atentie pentru a determina cauza si a stabili o eventuala solutie.
De asemenea, coordonatorul SSM trebuie sa detina informatii anterioare si actuale, pentru toate activitatile ce se pot desfasura in cadrul unei companii.

Planul de securitate

In momentul in care coordonatorul SSM efectueaza o analiza amanuntita a tuturor componentelor existente in cadrul unei companii, dar si a angajatorilor si a angajatilor, acesta trebuie sa planifice la finalul investigatiei, un plan de securitate. Un asemenea plan trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
• sa tina seama de toate tipurile de activitati desfasurate in cadrul unei companii;
• sa identifice toate zonele in care angajatii isi indeplinesc sarcinile;
Totodata, planul de securitate trebuie sa se realizeze intotdeauna repectand toti parametrii legali actualizati, dar si o buna comunicare cu toate persoanele din cadrul unei companii. Intr-o companie, comunicarea este cheia succesului, deoarece cu cat sunt angajatii si angajatorii mai bine informati si instruiti, cu atat riscul pericolelor este diminuat.

Distribuie acest articol pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.